Magyar diákok fejlesztése segíthet megoldani az élelmezés problémáit
A feleslegessé vált élelmiszerek újrahasznosítását és egyszerű elosztását segítő interaktív közösségi alkalmazás, a Foodcoin lett a Future Makers Nagydíj első helyezettje. A budapesti gimnazisták által kifejlesztett alkalmazás mellett számos olyan digitális megoldás is bemutatkozott a diákok számára kiírt programozóverseny hétvégi döntőjében, amelyek hozzájárulhatnak napjaink legégetőbb társadalmi és környezeti problémáinak megoldásához. A UPC Magyarország, a SKOOL és a Kódgarázs közös pályázatának győztesei a nemzetközi közönség előtt is bemutathatják majd alkotásukat Dublinban, a világ legizgalmasabb innovációs eseményén, a Coolest Projects versenyen.
A UPC budapesti főhadiszállását valósággal „megszállták” a gyerekek a hétvégi rendezvényen, amelyen a legjobb 11 csapat személyesen prezentálta ötleteit a zsűritagoknak, akiket az informatikai megoldások újszerűsége és kidolgozottsága mellett azok közösségi hasznosságáról is meg kellett győzniük a versenyzőknek. A UPC Magyarország kezdeményezésében, a Kódgarázs és a SKOOL szakmai közreműködésével megvalósult Future Makers Nagydíj döntőjében számos olyan közösségi célú fejlesztésüket is bemutatták a tizenéves tehetségekből álló háromfős csapatok, amelyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy világunk élhetőbbé, fenntarthatóbbá váljon. Láthattunk olyan megoldásokat, amelyek a mindennapi életet könnyítik meg, vagy éppen a programozás iránt érdeklődőknek segítenek az első lépések elsajátításában. A káros szenvedélyekről – így többek között a mobilfüggőségről – való leszokást segítő applikációkat, adatvizualizációs megoldást és a globális problémákat bemutató ismeretterjesztő honlapokat is prezentáltak a tizenéves fejlesztők.
Végül a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanulói, Boér Bence, Tóth Ambrus és Szigeti Péter pályázatát találta legjobbnak a szakmai zsűri. Korunk egyik fő problémája az éhezés, és az a paradox helyzet, hogy ehhez képest a fejlett országokban tonnaszám kerül a szemétbe olyan étel, amely még fogyasztható. Erre az ellentmondásra kínál egy lehetséges megoldást a Foodcoin, egy olyan közösségi platform, ahol a felhasználók megoszthatják egymással a számukra feleslegessé vált élelmiszert. Az interaktív felület számos kreatív elemet tartalmaz; a készítők például arra is figyeltek, hogy értesítést küldjön, ha egy általuk feltöltött termék lejárati dátuma közeleg, és egy integrált térkép segítségével megmutatja, hol vehető át az élelmiszer. A felhasználók aktivitásukkal pontokat, úgynevezett étel-érméket gyűjthetnek, amelyeket aztán különböző kedvezményekre használhatnak fel.
Szintén dobogós helyezést ért el az FSociety team, akik a tanárok és a diákok kapcsolattartását egyszerűsítő weboldallal neveztek versenyre, valamint a ProgramozóTrió lányokból álló formációja, akik a különböző vallású emberek közötti kommunikációt segítő applikációt készítettek. A káros szenvedélyekről való leszokást segítő digitális megoldásáért a zsűri különdíját kapta az OrangeFlag, a mezőny legfiatalabb csapata. A győztes csapat három tagja májusban két kísérővel együtt utazhat majd a dublini Coolest Projects eseményre, ahol nemzetközi közönség előtt is bemutathatják alkotásukat. A második és harmadik helyezett sem tért haza üres kézzel: őket értékes mobileszközökkel díjazta a UPC.
„Öröm volt látni, hogy mennyi kreatív ötletet és energiát fektettek a versenyzők a projektjeikbe. A UPC-nél rendkívül fontosnak tartjuk, hogy az innovatív technológiákkal minél hatékonyabban járuljunk hozzá szűkebb és tágabb környezetünk fejlődéséhez, ezért különösen büszke vagyok arra, hogy a 2018/19-es Future Makers Nagydíj lehetőséget adott a gyerekeknek, hogy megmutassák, miként lehet a digitális képességeket jó ügyek érdekében felhasználni” – mondta Kozma Zsolt, a UPC Magyarország vállalati kapcsolatok igazgatója.
"Inspiráló és izgalmas feladat volt átnézni a beküldött pályamunkákat. Jó érzés volt látni, hogy milyen kreatívan használják a gyerekek a technológia adta lehetőségeket a jelenkor és a jövő problémáinak megoldására" – nyilatkozta Guzsaly Péter, a Technológiai Oktatásért Alapítvány vezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Robotprogramozással újít a Vodafone és a Skool
- Két miniszterrel is tárgyalt Nick Read, a Vodafone Csoport vezérigazgatója
- Felvették a versenyt a bootcampet végzettek az egyetemistákkal az idei Loxon Java Challenge-en
- Még van idő jelentkezni a UPC programozóversenyére
- Youtuber, egyetemi docens és gimnazista a Future Makers programozóverseny zsűrijében
- Könnyebb tanulás, nehezebb puskázás a digitális tanteremben
- A Vodafone csatlakozott az EU Code Week kezdeményezéshez
- Őszi diákverseny ajánló!
- Tizenéves jövőtervezőket keres a UPC
- Gyerekek is adományoztak beteg és rászoruló társaiknak a UPC segítségével
Pályázatok ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Bevállalós ötletekkel versenyeznek a Megoldások a holnapért döntősei
Kiválasztották a legjobb nyolc csapatot a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A jövő oktatása, a fenntarthatóság és a közösségfejlesztés iránt elkötelezett fiatalok megkezdhetik a felkészülést a döntőre. A következő hetekben a csapatok elképzelésük prototípusát alkothatják meg és tesztelhetik működését a mentorok közreműködésével. A diákok a szakértők segítségével készülnek a végső, májusi megmérettetésre, ahol a három legjobb csapat összesen 6 millió forint összértékű Samsung készülékkel bővítheti egyéni és oktatási intézménye eszközparkját.
Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei
Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.
Női szakemberekkel mutat példát a fiataloknak az IVSZ és a WiTH
Március 20-án délután második alkalommal adták át az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Women in Technology Hungary Egyesület (WiTH) együttműködésében meghirdetett 40 év feletti női példaképek a digitális gazdaság területén pályázat díjait. A BME Villamosmérnöki és Informatikai Karán megrendezett gálán négy kategóriában hirdettek nyertest, továbbá a szakmai zsűri egy olyan különdíjat is átadott, amellyel minden évben egy, a szakterületén kiemelkedően teljesítő pedagógus munkáját ismerik el.
Napelemes pályázat: ezek az akkumulátorok legnagyobb buktatói
Senki nincs még elkésve, aki igényelni szeretné a napelemekből és energiatárolóból álló rendszerekre kiírt Napenergia Plusz Program vissza nem térítendő támogatását, de elővigyázatosnak kell lenni. Házi Ádám, a Wagner Solar Hungária Kft. fejlesztési igazgatója felhívta rá a figyelmet, hogy nem minden akkumulátor tudja működtetni a rendszert áramszünet esetén, de arra is ügyelni kell, hogy a telepített eszközök kompatibilisek legyenek egymással. A szakértő szerint érdemes olyan kivitelezővel együtt dolgozni, aki a pályázat megvalósítása után is a rendelkezésünkre áll.
Digitális készségek fejlesztését célzó hazai projektek indulhatnak egy rangos európai díjért
Az Európai Digitális Készségfejlesztési Díj keretében öt kategóriában díjazzák a kontinensen élő emberek digitális kompetenciákkal való felvértezése iránt elkötelezett európai, köztük magyarországi projekteket és szervezeteket. Az IVSZ szerint a digitális készségek fejlesztése a gazdaság versenyképessége szempontjából elengedhetetlen – hiszen a hazánkban élő 16-74 év közötti felnőttek fele nem rendelkezik alapszintű digitális kompetenciákkal, pedig ezek nem csak a hétköznapi ügyintézést könnyítik meg, hanem a munkahely megtartásában és megszerzésében is fontos szerepük van. Ezért is különösen fontos összegyűjteni és megmutatni a készségfejlesztéssel kapcsolatos nemzetközi és hazai jó gyakorlatokat minél szélesebb körben.