Mi is az a felhasználói élmény?

forrás: Prím Online, 2013. május 31. 08:51

Nehéz úgy bármilyen technológiával kapcsolatos témáról olvasni, tájékozódni, vagy beszélni, hogy ne találkoznánk lépten nyomon a felhasználói élmény (User Experience – UX) kifejezéssel. Fokozása, vagy éppen növelése előszeretettel hangoztatott, vásárló csalogató hívó szó. De mit is jelent pontosan, hogyan lehetne definiálni?

Egzakt és általánosan elfogadott definíció nem létezik, ami egy mondatba sűrítené az UX jelentését, valójában egy igen összetett fogalomról van szó. Összetettsége abból fakad, hogy a fogyasztók érzelmeit tükrözi, amit adott termék használata kivált belőlük, ráadásul termékenként más és más szempontok alapján.

 

 

A felhasználói élmény komplexitása abból is adódik, hogy egyszerre több érzékszervünk által feldolgozott impulzusokból tevődik össze. Egy mobiltelefon esetében például a halláson kívül nagyon fontos szerep jut a tapintásnak, vagyis hogy milyen anyagokból készült, de ide tartozik a gombok hangja, az érintőkijelző érzékenysége, vagy az illesztések minősége is. Ezek a tulajdonságok egy készülék hardveres minőségét határozzák meg, ami sokat tesz hozzá a felhasználói élményhez, de korántsem csak ebből áll. A felhasználói felület (User Interface – UI) például egy további fontos alkotóeleme a UX-nek. Az UI az a felület, amin keresztül kommunikálni tudunk az adott eszközzel, lehet hardveres, mint például a tévé távirányítója, vagy szoftveres, mint az okostelefonunk, laptopunk operációs rendszere.

 

A felhasználói élmény tekintetében a gyártók újabban arra helyezik a hangsúlyt, hogy az amúgy bonyolult feladatokat minél egyszerűbbé varázsolják, lehetőségekhez mérten elrejtsék a technológiát, vagy láthatatlanná tegyék azt. Gombok és kábelek használata helyett a fő irányvonal, hogy minél intuitívabbá tegyék a készülékek használatát. Minderre nagyszerű példa az LG Magic Motion mozgásérzékelős távirányítója, amivel egyszerűen, kézmozdulatokkal irányíthatjuk és navigálhatjuk a tévénken futó számtalan alkalmazást, de ugyanezt megtehetjük az okostelefonunkon is.

 

Ezzel elérkeztünk az UX komplexitásának egy következő szintjéhez, a készülékek közötti kommunikáció lehetőségével. A felhasználói élmény ugyanis nem csak egy eszköz sokrétű tulajdonságainak ötvözete, hanem sokszor több, egymással kommunikáló eszköz tulajdonságainak bonyolult hálózata.

 

A felhasználói élmény fokozásában egyre inkább erre, a készülékek közti kompatibilitásra tevődik a hangsúly, amit jól mutat az egyre több Smart, vagyis intelligens készülék megjelenése. Létezik már Smart telefon, tévé, médialejátszó, hűtő, mosógép, sőt, a nagyon is közeli jövőben azt is elmondhatjuk, hogy egy Smart házban élünk. Az LG például már komplett Smart háztartási gép palettával rendelkezik, amiket a távolból, okostelefonunkról irányíthatunk, vagy ellenőrizhetünk. A vásárlás közben megnézhetjük például, hogy mi van a hűtőnkben és még azt is, hogy mikor jár le azok szavatossága.

 

 

A felhasználói élmény összetettségét jól bemutathatjuk például egy Smart TV sokrétű tulajdonságain keresztül. Kezdjük a már fent említett UX-hez hozzájáruló külső jegyekkel, ami az LG Smart TV-inél olyan hangsúlyos elem, hogy külön nevet is kapott. A CINEMA SCREEN dizájnnal készült modelleknél a káva pár milliméter csupán, ami a hajlított szalagszerű talppal kiegészülve azt az érzetet kelti, mintha lebegne a képernyő. Mindez nagyban hozzájárul a képek zavartalanságához, így a felhasználói élményhez is. Bekapcsolva az IPS kijelző kristálytiszta képe fokozza az élményt, ami egészen új lendületet vesz a Smart felülethez érkezve. Itt jut fontos szerephez az egyedi UI, a Magic Remote mozgásérzékelős távirányító, amivel teljesen intuitív módon, mozdulatokkal barangolhatok a Smart felületen.

 

Tovább bővíthetjük a felhasználói felületet egy Nexus 4-es telefonnal, ami önmagában is rendelkezik egy UX-szel, de példánkban a Smart TV-énkkel való kommunikálás miatt kapott helyet. Használhatjuk távirányítónak, vagy megoszthatjuk a képét a tévén, és fordítva. Ezen kívül a tartalommegosztás könnyedsége és szabadsága szintén fontos részét képezi a felhasználói élménynek. Ha például a Nexus 4-gyel Full HD-ban rögzítem a gyermekem óvodai ballagását, amit rögtön utána feltöltök az LG Cloud-on a saját tárhelyemre, azt a külföldön élő nagyszülők azonnal meg tudják nézni. A tévékészülékem képét bármikor viszontláthatom az arra kompatibilis okostelefonomon, mindezt az egy mozdulattal működő NFC címkével.

 

A felhasználói felület egy bizonyos megközelítésből jelenti a hardver és a szoftver harmóniáját, vagyis hogy a készülék külső és belső tulajdonságai egy pozitív összhangot képeznek.  Jelenti továbbá, hogy az egyes készülékek egymással összhangban működjenek, kommunikáljanak egymással, és tegyék ezt lehetőleg minél láthatatlanul, minél kevesebb energiaráfordítással. A felhasználói felület napjainkra már a fejlesztéseket vezérlő erővé nőtte ki magát, alárendelve a készülékek külső és belső tulajdonságait. Azok a trendek, amik ma megfigyelhetők a felhasználói élmény növelése tekintetében egyre kiforrottabbak lesznek, és újakkal egészülnek ki.  

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Sony World Photography Awards 2024 – kihirdették a nyerteseket

A World Photography Organisation egy különleges gálaünnepségen Londonban kihirdette a Sony World Photography Awards 2024. évi nyerteseit. Az immár 17. éve megrendezett díjátadó ünnepség napjaink legjobb fotográfiai alkotásait mutatja be, valamint az elmúlt év legközkedveltebb képeit és történeteit díjazza. A győztes, döntős és shortlistre került képek április 19-től láthatók a Sony World Photography Awards 2024 kiállításon a londoni Somerset House-ban.

2024. április 19. 20:08

Kiberbiztonsági útmutató készült a magyar kkv-knak

A magyar kisvállalkozásokat támogató kiberbiztonsági kézikönyvet mutatott be az Európai Innovációs és Technológiai Intézettel (EIT Digital), a Nemzetközi Digitális Alapítvánnyal (Global Digital Foundation) együttműködve a Huawei Technologies. 

2024. április 19. 18:43

A MITTE az ügynökségi partnere a világ első tokenizált naperőmű projektjének

A MITTE felel a globális zöld energia vállalat, a Sunmoney Solar Group almárkájának branding és social feladataiért, illetve a Sunmoney 360 app design feladataiért.

2024. április 19. 16:59

Ünnepel a Samsung Galaxy Team európai sportolói csapata

Már csak 100 nap, és elkezdődnek a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpia játékok. Ez alkalomból a Samsung, az esemény nemzetközi partnereként bejelenti eddigi legnagyobb létszámú sportolói csapatát. A vállalat idén összesen 57, köztük 44 európai Team Galaxy versenyzőt támogat – olyan sportolókat, akik a játékok során országukat képviselik –, hogy az olimpián is kihozhassák magukból a bennük rejlő lehetőségeket. 

2024. április 19. 15:11

Új szintet léphet az MI-forradalom az adatközpontokban

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként a Schneider Electric leányvállalata, az AVEVA digitális iker platformját összekapcsolják az NVIDIA Omniverse megoldásával, egységes környezetet biztosítva a virtuális szimulációhoz és az együttműködéshez.

2024. április 19. 13:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09