Sakkprogramok küzdelme Debrecenben (3. rész)

Lindner László, 2000. január 27. 23:16
Az MKB Open egyfajta hardvertesztként is felfogható azok számára, akik - akár a sakktól függetlenül is - a processzorok tudására, teljesítményére kíváncsiak. Mivel történetesen három-három AMD K6-2, illetve Pentium II típusú, 300 vagy 266 MHz órajelű proceszszorral rendelkezô gépen működött több kitűnô program, a megközelítôen egyenlô hatékonyságú vetélytársak között igen érdekes összehasonlításra nyílik lehetôség.
Napjainkban úgy tűnik, hogy a hardvereket egyre gyorsabban működtetô, nagyobb hatásfokú processzorok jobban megemelik a sakkozógépek játékerejét, mint a szoftverek, vagyis a programok. Mintha a számítási sebesség állandó növelésének, aminek nem is látni a felsô határát - mostanában az elôrejelzések 1000 MHz megcélzásáról szólnak -, erôteljesebb lenne a kihatása, mint egy-egy új program okosan kitervelt szofisztikájának, pedig a programok mesterséges intelligenciája ezen múlik. A programok versengése meg is kívánja, hogy egymáshoz minél közelebb álló teljesítményű hardvereket alkalmazzanak.

Egy nyílt, vegyes tornán azonban nem kötik meg sem a gépek, sem a programok használatát, ezek között alkalmazóik tetszés szerint válogathatnak, és szakember legyen a talpán, aki biztonsággal meg tudja állapítani, hogy egy-egy tornagyôzelem, illetve elért helyezés a programnak vagy a számítógépnek köszönhetô-e inkább. A partik fordulataiból és végsô kimenetelébôl, az elért eredményekbôl mind a szoftverek, mind a hardverek sakkozásra való alkalmasságát fel lehet becsülni. Debrecenben például a kétféle processzor közül az AMD K6-2 magas sebességen másféllel több pont begyűjtéséhez segítette a programokat, mint a P II-es. Az ebbôl levont következtetés olyan egyszerű matematikai képleten alapul, amely cseppet sem igényli az említett szakértelmet. Ez a mutató azonban nem elég a reális értékeléshez, a játszmák minôségét, színvonalát is messzemenôen figyelembe kell venni.

Mivel az eddigiekben közölt két partiban a gyôztes program AMD K6-2-es processzorral működô gépeken (az egyik a Portocom notebookon) futott, a következôkben két olyan játszmát mutatunk be, amelyben a programot P II-es processzor segítette a gyôzelemhez. André Schulz, a ChessBase GmbH munkatársa három programot nevezett be versenyre, és e három program - a ranglistavezetô Fritz 5, az újonc izraeli Junior 5 és a jövô évi modellként bemutatkozó osztrák Nimzo 99 - egyformán P II 266-os Celeron gépben működött. Következzék a Fritz 5 szép gyôzelme Genius ellen, majd a két másik program egymás elleni "házi" küzdelme.

Genius 5 / AMD K6-2 266 - Fritz 5 / P II 266 Celeron (Szicíliai védelem.) 1. e4 c5 2. Hf3 d6 3. d4 cxd4 4. Hxd4 Hf6 5. Hc3 a6 6. Fg5 e6 7. f4 Fe7 8. Vf3 Vc7 9. 0-0-0 Hbd7 10. Fd3 h6 11. Vh3 (Ritkán alkalmazzák az egyszerű Fh4 helyett.) 11. - Hb6 12. f5 e5 13. Hb3 Fd7 14. Fe3 Ha4 (E divatos védelem jellege nagyrészt attól függ, hogy egyazon vagy különbözô oldalra sáncolnak-e a felek, illetve sáncolnak-e egyáltalán. A megnyitási könyvtárakban persze mindegyik lehetôség szerepel, és akkor a legélesebb a küzdelem, amikor egyikük sáncol, másikuk középen marad.) 15. Hxa4 Fxa4 16. Vg3 Bg8 17. Bhe1 Fxb3 18. axb3 Bc8 19. Fd2 Vc5 20. Fc3 Fd8 21. Kb1 Fa5 22. Fxa5 Vxa5 23. c3 Bc6 24. b4 Vb6 25. Fc2 Ke7 26. Fa4 Bcc8 27. Bd2 Vc7 (Az éles megnyitás állóharcba torkollt, a sötét királyt nem fenyegeti közvetlen veszély, a vezéroldalon neki van manôverezési lehetôsége.) 28. Fb3 Ba8 29. Vd3 a5 30. bxa5 Bxa5 31. Bed1 (Tiszta pozíciójáték, mindkét fél a másik gyengeségeit tapogatja.) 31. - Bd8 32. Be2 Bda8 33. Kc2 b5 34. Vg3 Kf8 35. Vd3 B8a6 36. Ve3 b4! 37. c4 (Aligha van jobb, mert a c3-on történô ütés után végzetesen meggyengül világos királyállása. Így viszont sötét újból a c vonalra száll rá.) 37. - Bc6 38. g3? (Akkor már kecsegtetôbb volt h3-g4-gyel ellenesélyt keresni a királyszárnyon.) 38. - Hd7! 39. Bc1 Hb6 40. Kd2 Bac5

Ritka látvány! Sötét valamennyi - szám szerint négy - tisztje támadja a c4 gyalogot, amelyet csak két világos tiszt véd. Egy harmadikkal hiába is védené. Az állás egyértelműen sötét kitűnô pozíciójátékának tanújele, amellyel szemben nincs jobb esély, mint a másik szárnyon kísérletezni. 41. f6 Hxc4+ 42. Fxc4 Bxc4 43. Bxc4 Bxc4 44. fxg7+ Kxg7 45. Ke1 Vc5! (Sötét a végjátékban "kívánja" a kiharcolt gyalogelônyt érvényesíteni.) 46. Vxc5 dxc5

A következô bástya-végjáték is figyelmet érdemel, sötét hibátlanul vezeti. 47. Kf2 Bd4 48. Ke3 c4 49. Bc2 Kg6 50. Bc1 h5 51. Bc2 Kg5 52. Bc1 Kg4 53. Bc2 Bd3+ 54. Ke2 Kh3 55. Bxc4 Bb3! (Nem ad ellenesélyt.) 56. Bc6 (56. Bc2 Kxh2 is reménytelen.) 56. - Kxh2 57. Bh6 Kxg3 58. Bxh5 Kf4! 59. Bh4+ Kg5 60. Bh1 Bxb2+ 61. Ke3 Bb3+ 62. Ke2 f5 63. exf5 Kxf5. Ez az állás elméletileg már nyert, sötét a 72. lépésben feladta.

Junior 5 / P II 266 Celeron - Nimzo 99 / P II 266 Celeron (Királyindiai védelem.) 1. d4 Hf6 2. c4 g6 3. Hc3 Fg7 4. e4 d6 5. Hf3 0-0 6. Fe2 e5 7. 0-0 Hc6 8. d5 He7 9. Hd2 a5 10. a3 Fd7 11. b3 Hc8 12. Bb1 Hb6 13. Vc2 Ve7 14. b4 axb4 15. axb4 Ha4 16. Hxa4 Fxa4 17. Vc3 Fh6 18. Vd3 c6 19. Hf3 Fg7 (Kissé "habozó" megnyitás.) 20. Fg5 cxd5 21. cxd5 Bfd8 22. Bfc1 Fd7 23. bxc8+ Bxc8 24. Ve3 Vd8 (A programok is értenek a "pozíciós tologatáshoz". Lehet, hogy együtt gyakoroltak?) 25. Hd2 Bc2 26. Fd1 Bc8 27. Va7 b6 28. Ba1 Fb5 29. Fe3 Hd7 30. Fg4 Bc7 31. Va2 Ff6 32. h3 Fg5 33. Fxd7 Bxd7 34. Fxg5 Vxg5 35. Vc2 Vd8 36. Hf3 Kg7 37. Vc3 f5? (Úgy látszik, egy számítógép türelmének is van határa. Ha ember lenne, valóban azt mondanánk, sötét a sok tologatástól ideges lett. Erre a lépésre világos számára nyílik meg az állás, és a sötét király csakhamar veszélybe kerül.) 38. exf5 gxf5 39. Vc2 f4 40. Vf5 Vf6 41. Vg4+ (Helyes felismerés: amikor támadási esélyünk van, ne cseréljünk vezért!) 41. - Vg6 42. Hg5 Kh6 43. h4 Bg7 44. Ba3!

Világos egyszeriben nagy térelônyhöz jutott. De ez csak átmeneti, ebbôl sokat kihozni még nem lehet. 44. - Fc4 45. Vd1 Vh5 46. Vc2 Ve2 47. Vxe2 (A csere persze most már kényszer, de sötét állásában támadható pontok maradnak.) 47. - Fxe2 48. He4 Bd7 49. Bc3! (A célpont: d6!) 49. - Fb5 50. Bc8 Kg7 51. Bb8 Fd3 52. f3 b5 53. Bb6 Fxe4 54. fxe4

Sötét így is, úgy is elveszít egy gyalogot, helyesen számít, amikor a bástya-végjátékban több esélyt lát a döntetlenre. 54. - Kh6 55. Bxb5 Kh5 56. Bb6 Kxh4 57. Kf2 Kg4 58. b5 Ba7 59. Ba6 Bb7 60. Bxd6 Bxb5 (Világos nyerô manôverét, miszerint a b gyalogot odaadja annak fejében, hogy a d6-ot, majd az e5-öt "lenyeri", csak késleltetni lehetett volna, megakadályozni nem.) 61. Be6 Bb2+ 62. Ke1 Bxg2 63. Bxe5

Joggal kérdezheti valaki, egy laikus pedig misztériumnak is gondolhatja: hogyan képes egy program kiszámítani - amit egyébként minden közepes sakkozó tud -, hogy két összekötött szabad gyalog többet ér akár több szétszakított gyalognál is? Ezt vagy egy kitűnô algoritmus ismerheti fel, vagy megfelelô adatbázis kell hozzá, azaz hasonló szerkezetű állás helyes kezelésének betáplálása a memóriába. Mindenesetre érdekes a befejezés: 63. - Kf3 64. d6 Ke3 65. Kf1 Ba2 66. Kg1 f3 67. Bf5 Bg2+ 68. Kh1 Bg8 69. e5 f2 70. d7 Ke2 71. e6 f1V+ 72. Bxf1 Kxf1 73. e7 Bg6 74. Kh2, és sötét feladta.

(folytatjuk)

Kulcsszavak: sakk játék

Rename Master 3.18

Sok fájl átnevezése eléggé fárasztó munka, ezért is nagy segítség ez az ingyenesen használható, remekül testre szabható szoftver, amely nagy mennyiségű állományok csoportos és gyors átnevezésére használható.

2024. május 18. 17:27

Password Cracker 4.8.2.567

Elfeledett jelszavaink visszaszerzésében nyújt hathatós segítséget ez az apró és nagyon egyszerűen használható alkalmazás. Csupán a csillagokkal, vagy más karakterekkel kitöltött jelszómező fölé kell húzni az egerünket, és máris láthatjuk az eredményt.

2024. május 18. 17:24

Ezért egyre erősebb a felújított mobilok piaca

Erősödő újkészülék-eladások, a termékek hosszabbodó szoftveres támogatása és életciklusa, valamint a bevizsgált készülékek iránti növekvő bizalom is segíti Magyarországon a felújított okostelefonok piacának bővülését. A Rejoy.hu a távközlési világnap alkalmából gyűjtötte össze az aktuális trendjeit.

2024. május 18. 15:27

Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG

A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.

2024. május 18. 13:59

A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt

A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.

2024. május 18. 12:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59